timbre + 3 gäste | timbre plus

cd arbe 11 (2003)



timbre

lauren newton, voice
elisabeth tuchmann, voice
oskar mörth, voice
bertl mütter, voice, trombone

plus
fritz hauser, drums & cymbals [01–03]
joëlle léandre, contrebasse [05–08]
urs leimgruber, soprano & tenor saxophones [10–12]

01   Percussive Moments 1   9’17
02   Percussive Moments 2   5’53
03   Percussive Moments 3   4’18

04   Initials   3’25

05   Mouvement Chordophonique 1   4’11
06   Mouvement Chordophonique 2   2’52
07   Mouvement Chordophonique 3   3’54
08   Mouvement Chordophonique 4   3’15

09   Talking Particles   2’56

10   Aerophonic Movement 1   4’21
11   Aerophonic Movement 2   3’41
12   Aerophonic Movement 3   3’55

13   Organum   5’50

Recorded October 5–7, 2001 at Radio DRS Zürich, Studio 2

Recorded by Martin Pearson
Mastered by Christian Mühlbacher & Charly Petermichl
Graphic Design by Atteneder
Produced by TIMBREplus and Schweizer Radio DRS


Individualität und Vielfalt des Seins

Langjährig gesammelte Erfahrungen mit der Stimme und dem gemeinsamen Singen. Timbre fasst zusammen, bündelt Energien, konzentriert sich auf sensiblen Umschlagpunkte von materialisiertem Klang und magischer Wirkung. Und Timbre weitet aus, geht über das bereits Angeeignete hinaus, begibt sich auf den Weg, der vom Vertrauten zum Unerwarteten führt, zu einer Plötzlichkeit des Stimmlichen, die nicht nur die Zuhörenden, sondern die Musizierenden selbst in Erstaunen versetzt. Der Fundus kollektiver Erinnerung erlaubt eine kompositorisch anmutende „Stimmigkeit” vokaler Interaktionen. Zugleich wird das, was mit Präzision gesetzt erscheint, durch den aktuellen Prozess des Improvisierens herausgefordert, in Frage gestellt, strukturell neu definiert.

Timbre erweist sich als ein lebendiger Organismus mit ständigem Kreativitätsfluss zwischen den originären Einzelstimmen und dem vokalen Korpus, der die individuellen Ausdrucksmöglichkeiten nicht nur zusammenfasst, sondern zu steigern vermag. Was für das Vokalquartett gilt, bewahrheitet sich auch in der Erweiterung durch Instrumentalstimmen. Das Zusammentreffen mit diesen ermöglicht Steigerungen. Und so offenbart Timbreplus mehr als der Titel andeutet: nicht nur Addition, sondern Potenzierung.

Zum Gelingen trägt bei, dass die als „Gäste” agierenden Musiker keine Fremden sind, sondern, was den Umgang mit neuen Klangsprachen und die Erfahrung mit Improvisation anbelangt, zur Familie gehören. Lauren Newton hat oft mit Joëlle Léandre zusammengearbeitet, auch mit Urs Leimgruber und Fritz Hauser. Die beiden letztgenannten bilden seit vielen Jahren eines der sensibelsten, klangexplorierenden Duos in der europäischen improvisierten Musik. Bemerkenswert erscheint überdies, dass alle auch als Solisten hervorgetreten sind, ihre Instrumente in jeder ihnen sinn- und reizvoll erscheinenden Richtung erkundet und zu unverwechselbarem Ausdruck gefunden haben.

Timbreplus setzt die Stimmen in neue Spannungsfelder mit den Instrumentalklängen. Auch das ist bereits im Vokalquartett selbst angelegt. Einmal dadurch, dass Bertl Mütter singt und Posaune spielt, zum anderen dadurch, dass das Vokale mitunter instrumental eingesetzt, verstanden, reflektiert wird. Eine ähnliche Dialektik begleitet Joëlle Léandre, die nicht nur mit Flageolett-Tönen und den vielfältigsten Klangerzeugungen auf dem Kontrabass zu „singen” vermag, sondern den Drang zu vokaler Mitteilung so stark empfindet, dass sie oft selbst zu ihrem Spiel ihre Stimme einsetzt. Fritz Hauser und Urs Leimgruber finden gleichfalls auf ihren Instrumenten Korrespondenzen zum vokalen Ausdruck. So ergeben sich ständig wechselnde Konstellationen und musikalische Vexierbilder – von Instrumental-Duos mit Posaune plus Gesangsstimmen bis zum hochkomplexen Miteinander aller Beteiligten. Was wir erleben sind emotionale VerLAUTbarungen – Bedrängendes und Befreiendes, Mystisches und Alltägliches. Stimmen, die sich im Zeitgenössischen entfalten, die mit der Akustik des Raumes spielen und die doch zugleich Zeit und Raum transzendieren, die mit akustischen Mitteln Elektronisches assoziieren, die an vergangene Epochen der Musikgeschichte erinnern und diese vergegenwärtigen, die über unsere europäische Kultur hinausschauen, andere Kulturen imaginierend. Nicht über den Weg der Anleihe oder des Zitates, sondern im Bekenntnis zur Individualität und Vielfalt des Seins. Timbreplus

Bert Noglik

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Individuality and the Diversity of Being

Many years of experience about the voice and about choral accompaniment. Timbre integrates, focuses energies, concentrates itself on sensory breakpoints of materialized sound and magical effects. And Timbre expands, goes beyond what has already been acquired, sets out on the path which leads from the familiar to the unexpected, to an abruptness of vocalisation that brings astonishment not only to the audience but also to the musicians themselves. The resources of collective recollection permit a compositional "consensus" of vocal interaction. At the same time, that which seems to be precisely placed is, through the ongoing action of improvisation, challenged, put to the question, structurally redefined.

Timbre presents itself as if it were a living organism with a constant creative flow between the primary solo voices and the vocal collective which not only combines the individual expressive possibilities but even enables them to soar. Whatever is valid for the vocal quartet is further verified in the expansion given by the voices of the instruments. Their concurrence makes intensification-enhancement-possible. And thus does Timbreplus suggest more than its title may indicate: not merely summation, but also intensification.

Contributing to a successful outcome was the fact that the performing "guest" musicians were not strangers-on the contrary, as regards dealing with new sound-languages and experience with improvisation, they were members of the family. Lauren Newton had often worked with Joëlle Léandre, also with Urs Leimgruber and Fritz Hauser. The latter two have been for many years the most sensitive sound-experimenting duo in the domain of European musical improvisation. What is more, it seems worth noting that all of them have appeared as soloists, have explored their instruments in every significant and delightful-seeming direction, and have attained in each case an unmistakable style.

Timbreplus inserts voices into new fields of tension with instrumental sounds. The vocal quartet itself already sets this up. At first when Bertl Mütter sings and plays the trombone, and again when vocalising is occasionally reflected as and understood to be instrumentation. A similar dialectic accompanies Joëlle Léandre, who not only manages to "sing" with flageolet-notes and the most variegated soundproductions on the contrabass, but is so susceptive to an urge to participate vocally that she often inserts her own voice into her playing. Fritz Hauser and Urs Leimgruber likewise discover with their instruments a fine correspondence with vocal expression. A constantly changing constellation of musical permutations results-from instrumental duets with trombone plus singing voices to highly complex movements with all the performers participating.

What we experience are emotional soundcommuniqués-harrying and liberating, mystical and banal. Voices which unfold themselves into the contemporary, which toy with the room acoustics, yet simultaneously transcend both time and space, entwine with electronics using acoustic means, look back on and bring to mind past epochs of musical history which in observing our European culture let us visualise other cultures. Not by way of borrowing nor quoting from, rather as an avowal of Individuality and the Diversity of Being. Timbreplus

Bert Noglik (Translated by David Koblick)

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For its second opus, the vocal quartet is joined – although separately – by three musicians who have over the years been associated with Lauren Newton. All the ingredients that made its predecessor such a success – group effort, invention instead of acrobatics – are still present. Bringing in other musicians, not to mention Bertl Muetter’s trombone, enables the singers to at least break the routine. Depending on the setting, the guest instrumentalists either give some support or try to blend in, acting as a fifth voice. The mood, pace, and intensity vary from one piece to the other and sometimes within the same composition. Léandre’s muscular and dark arco adds poignancy and depth. Fritz Hauser is just as comfortable setting the tone as adding drama. His thunderous crescendo on "Percussive Moments 1" counts among the disc’s highlights. As for Urs Leimgruber, the saxophonist is the one who makes the greatest effort to blend in, but when necessary he also masterfully underlines the work of the quartet. The four voices are so different that the quartet can create layers of sound and rich textures. They should also be praised for their relentless efforts at avoiding formulas and repetitions, which over the course of a full program is quite an achievement. Once again, this is music making that proves that avant-garde or new music does not have to be austere and can be utterly entertaining.

Alain Druot, allmusic.com

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