camerata obscura | batpulse

cd arbe 4 (1997)



camerata obscura
Florian Bramböck, alto & soprano saxophones, bass clarinet
Christoph Cech, piano
Bertl Mütter, trombone, euphonium, voice
Hans Steiner, bass clarinet

[01]   Batpulse (Cech)   10’00
[02]   Rondo vivace (Bramböck/Cech/Mütter/Steiner)   2’38
[03]   Masja (Steiner)   3’40
[04]   Dead but white (Franz Koglmann zugeeignet) (B/C/M/S)   4’45
[05]   Meilensteiner (C)   6’29
[06]   Amstetten – St. Valentin St. Valentin (M)   2’45
[07]   Prelude (B/C/M/S)   4’04
[08]   …insula; kirchentonale Erinnerungen an den Hinkjambus  (S)   4’40
[09]   Inwendig Patagonien (Oskar Aichinger)   8’17
[10]   Cesembe (B)   7’58
[11]   Abschied (B/C/M/S)   4’16

All composers are members of AKM/austro mechana.

Recorded direct to DAT, no overdubs, March 17 – 19, 1997 at the music school, Deutschlandsberg, Austria
Recorded by Almut Bertha
Mastered by Oliver Gross, 9, 10 & 13 April 1997
Produced by camerata obscura  & Oskar Aichinger
Supported by austro mechana/SKE, Province of Upper Austria, Province of Tyrol
Translated by David Koblick
Photos by Dorothea Wimmer
Layout by Atteneder!


camerata obscura – batpulse

Sich lustvoll im Spannungsfeld zwischen Improvisation und Komposition zu bewegen (und dies auf kompromisslosem Niveau) führt zwangsläufig zu einer isolierten Position in der auf Gleichschaltung ausgerichteten Musiklandschaft. So ist es kein Wunder, wenn durch ihre Sehnsucht gemeinsam schwingende Musiker letztlich auch als Ensemble zu einander finden – camerata obscura.

camerata – (etwa) Kammermusikensemble

obscurus – 1) dunkel, a) dem Laute nach undeutlich, dumpf; b) dem Verständnisse nach dunkel=unverständlich, undeutlich, unklar, ungewiß, unsicher; c) der Geltung nach dunkel=unbekannt, unberühmt, niedrig dem Stande nach. – 2) trübe, unsicher. – 3) verdeckt, verborgen, unsichtbar, insgeheim, im Stillen, versteckt. – 4) dem Charakter nach versteckt, heimlich, zurückhaltend.

(Ausführliches Lateinisch – Deutsches Handwörterbuch, ausgearbeitet von Karl Ernst Georges, Hannover, 1988)

Nach oben


camerata obscura – batpulse

Moving blithely in the exciting field between improvisation and composition (and this on a level free of compromise) leads inevitably to an isolated position in the conformity-disposed musical scene. It is thus no phenomenon when through their yearnings musicians swinging to the same beat end up finding one another in such an ensemble  – camerata obscura.

camerata – roughly, Chamber Music Ensemble

obscurus – 1 dim, dark, obscure: a (of light, heavenly bodies, etc.). b (of night, cloudes, etc.). c (of places). 2 a Appearing only faintly, dimly seen, dusky, shadowy. b dark or dingy in colour. c (of the countenance) dark, gloomy; (also, of death, etc.). 3 Hidden from sight, not (or barely) visible. b imperceptible. 4 (of sounds) Not clearly audible, muted or muffled. 5 (of persons, etc.) Little known, undistinguished, insignificant, humble, obscure. b (of fame or reputation). 6 Imperfectly known (through lapse of time, etc.), obscure, uncertain. b -um (also: in -o) est, it is not clear, it is uncertain, it is doubtful. c (of memory) dim, faint; (of hope) uncertain. 7 Concealed from knowledge, not openly expressed, unpublicized. b (of persons, conduct) Not open, secretive. 8 Not clear to the mind, incomprehensible, obscure. b (of writers or speakers).

(Oxford Latin Dictionary, 1990)

Nach oben

muetter.at
muetter.at
muetter.at